onsdag 29 juli 2020

Mörker som gör gott


Nu har jag börjat läsa på en ny bok. Jag avslutar inte böckerna, innan jag påbörjar en ny. Det är ju typiskt. Boken som jag har påbörjat heter Mörker som gör Gott av Thomas Engström. Och handlar om universitetsläraren Tobias. Han flyttade till USA från Sverige som 24-åring på grund av kärleken. Han blev inte kvar hos kärleken Sarah, men däremot blev Tobias kvar i USA. 15 år senare bor han och arbetar där. I en både självvald och inte självvald exilisolering går Tobias till arbetet, kommer hem, äter sover, ser på teve. På helgerna köper han filmer och böcker, som ska räcka varenda kväll av veckans dagar. Tobias monotona och planerade dagar störs av att hans förflutna står utanför hans ytterdörr en dag. I form av en 15-årig kille, Otto, som hävdar att han är Tobias son. Längre än så har jag inte kommit.

Språket har vardagsrealistiska inslag. Och jag gillar gestaltningen av det dunkla, enkla livet. 
Vardagsgestaltningen, och små medel. Det är min typ av bok. Inte det lilla livet i den stora världen. Utan det lilla, som är det stora livet. Förnöjsamheten i det, och melankolin som kan beslöja livet. Som finns där som en tunn och seg konstant. Men inte gör sig påmind alltför ofta.
Återkommer när jag läst mer.

/Anna-Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar