onsdag 20 maj 2020



Jag har börjat att läsa boken Monster i terapi av Jenny Jägerfeldt och Mats Strandberg.
Den handlar om en försvunnen psykolog. Som ej har nämnts vid namn ännu i boken. Kvarlämnat efter henne hittas anteckningar från hennes terapisessioner. Där hon har tagit emot skräcklitteraturens ikoner. Några av patienterna är bland annat Dr Jekyll, Frankensteins monster och Dorian Grey. Den första patienten man får bekanta sig med är Dr Jekyll. Stigen från en annan tid, har han motsättningar mot en kvinnlig psykolog, och tvivlar på sin egen kompetens. Jag har inte kommit längre än att ha läst några sidor om sessionerna mellan  Dr Jekyll och psykogen. Boken är främst uppbyggd genom de förvunna anteckningarna från terapisessionerna som sagt, som är transkriberade dialoger mellan psykologen och patienterna. Anteckningarna ger ett visuellt verklighetstroget intryck, genom att exempelvis vissa av sidorna är nedsölade av kaffefläckar, och en del ord är understrukna av psykologen. Återkommer med mer tankar kring boken när den är utläst. Rätt intressant hittills. Om man som jag har ett stor intresse för psykologi och psykoterapi som form, så har man nog stor behållning av boken. Eller kanske om man har ett stort intresse för litteraturhistoriens monster.


Foto: Anna-Sarah Eriksson Lefebvre



Jag har även lånat Pesten, av Albert Camus. Men har inte börjat med den än.  Jag är osäker på om jag tidigare har läst den, men jag tror inte det. Den känns som en träffsäker bok i dessa tider. Pesten har betraktas som en av existentialismens klassiker. Och är tillsammans med Främlingen Albert Camus främsta verk. Även om jag försöker att avhålla mig från läsning om epidemier, pandemier, virus och baciller. Så är väl ändå klassisk fiktiv skönlitteratur snäppet mer avkopplande, än skrollande i dagens nyheter.

Jag har även börjat lyssna på den tredje delen av Karin Smirnoffs Böcker om janakippo. Sen for jag hem heter den. 

Kanske fick ni här några idéer om böcker som ni kan läsa under veckoslutet.

Fortsatt trevlig vecka
/Anna-Sarah och Laxå Bibliotek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar