tisdag 12 maj 2020

Boktips



Nu var det ett tag sedan igen som vi skrev något här på biblioteksbloggen, efter lite frånvaro i sjukdom och så vidare.

Men jag har faktiskt en del boktips att komma med, sedan det sista inlägget här på bloggen.
Under helgen har jag läst ut två böcker som var lätta att ta sig igenom. Riktiga sträckläsarböcker enligt mig själv i alla fall, som jag vill tipsa om.

Den första boken som jag tänkte tipsa om, som jag läste i helgen är Mitt namn är Lucy Barton av Elizabeth Strout. Det är en lite kortare roman som handlar om Lucy Barton, som under flera veckor befinner sig på sjukhus efter en blindtarmsoperation med komplikationer, i form av en oidentifierad infektion. Medan hon ligger på behandling med penicillinsprutor och dropp, får hon besök av hennes mamma, som hon inte har träffat på flera år. Samtalen dem emellan är på ytan trevliga och trevande, men under ytan vibrerar det av outtalade händelser, minnen och känslor. Mötet startar även en våg av minnen hos Lucy Barton. Minnen som härleder till den fattiga uppväxten, om drömmarna, majsfälten och den ständiga hungern. Och hur hon sedan tog sig till New York, där hon blev författare och bildade en familj. En roman om familjehemligheter, relationer, klasstillhörighet. Saker som inte blev som man har tänkt sig, och saker som blev som man har tänkt sig. Hur barndomen utgör arenan för det kommande vuxenlivet, men aldrig lämnar den vuxne ifred. Boken och Lucy Bartons minnesfragment roterar kring något oidentifierat mörkt. Familjehemligheten som aldrig nämns vid namn. Inte beskrivs explicit. Som man som läsare bara anar. Kan det vara så att det, det onämnbara. Som faktiskt explicit benämns med just ordet det i boken har förekommit mellan raderna, men att man som läsare har missat. Därför har man en önskan om att läsa om boken. Elisabeth Strout använder ett språk som håller sig osentimentalt sakligt. Men mycket känslor vibrerar ändå i det torra språkbruket. En bok som är väl värd att läsa.

Foto: Anna-Sarah Eriksson Lefebvre



Det finns även en fortsättning om Lucy Barton, där hon återvänder till hemstaden. Den heter Vad som helst är möjligt. Jag har nu lånat den, och återkommer med tankar.

En annan bok som jag sträckläste en av föregående helger, och som är relativt nyutgiven är Terapeuten av Helen Flood. Det är även hennes debutroman, och betecknas som en spänningsroman. Och jag kan verkligen rekommendera den. Helene Flood är en norsk författare och psykolog. Romanens huvudperson Sara, är även hon en ung psykolog som driver en praktik i anslutning till hennes och makens hus. En dag försvinner maken när han är på väg till fjällen för att träffa några vänner. Samtidigt som maken är försvunnen, börjar deras hem att likna en brottsplats. Besök av poliser och polisbilar, saker som flyttar på sig. Och vad, eller vem är det, som Sara hör om nätterna?
Trots allt som pågår försöker Sara ändå att bibehålla någon form av patientkontakt för de få patienter som hon har. Berättelsen är uppbyggd kring Sara, och hennes relationer, tankar och känslor med avstamp i denna händelse. En suggestiv spänningsroman, där relationer och skeenden nystas upp och träder fram, allt eftersom berättelsen fortskrider. Saker är inte alltid vad de tycks vara.
Psykologiska skildringar av karaktärerna ger djup åt dem, och personbeskrivningarna görs främst genom handlingar och konversationer. Tempot i boken är långsamt, vilket jag personligen uppskattar.

Foto: Anna-Sarah Eriksson Lefebvre


Annars har jag fortfarande en del böcker som väntar på läsning. Som ligger i högar på golvet bredvid sängen, och i en hög på en stol. Kanske får någon inspiration till läsning;

Karl Ove Knausgård - Min Kamp del I - hittade i pocketformat för tio kronor.
Karl Ove Knausgård- så mycket längtan på så lite yta. Boken handlar om Edvard Munch bilder.
Virginia Wolf - Författarlivet
Sofi Oksanen - Stalins kossor - har tänkt läsa Sofi Oksanen i flera år, men det har inte blivit av. Än.
Caroline Hainer - Åsneprinsen. Har läst en tidigare bok av Hainer, som jag tog mig igenom inom loppet av ett par timmar. Det är ett bra betyg.
Nina George - Lilla Bistron i Bretagne - kanske jag redan har skrivit om? En bok som jag har börjat på, men som jag inte har läst ut än.

/Anna-Sarah och Laxå Bibliotek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar