tisdag 23 juni 2020

You



I förra veckan, innan långhelgen lånade jag boken Du av Caroline Kepnes. Hämtat från deckarhörnan på biblioteket. Det jag insåg efter att ha börjat med boken, är att romanen är underlag till serien You som visas på Netflix. Vissa kanske har sett den, eller känner igen den. Jag har sett serien säsong ett och två. Och tänkte därför att det kanske inte ger så mycket att läsa boken efter att ha sett serien. Men där hade jag fel. Boken är verkligen väl värd sin tid, och jag sträckläste den. Ville inte att den skulle ta slut. Jag gillade serien, och nu förstår jag varför med boken som underlag. 

I Du eller You som originaltiteln lyder aka seriens namn, får man följa bokhandlaren Joe Goldberg i New York. Joe är en misantrop, och en obotlig romantiker. Historien berättas utifrån Joes synvinkel, och genom boken får man veta mer kring hur han tänker, som underlag till serien. Om man har sett den. Joe framstår som kärlekstörstande, intelligent, tafatt, charmig och smått besatt av sina kärleksintressen. Och han ifrågasätter ständigt sin omvärld, som han upplever som småsint och ointelligent. Hans tankar om världen är intelligenta och analyserande, samtidigt som de är världsfrånvända och komiska.

En dag kliver en ung kvinna in i bokaffären där Joe arbetar, och fångar hans intresse från första stund. Guinevere Beck. Eller Beck som hon kallas. Enligt Joe har han mött kvinnan i hans liv. Och detta möte blir upptakten till något som kommer att förändra båda deras liv. Joe blir indragen i hennes värld, med hennes vänner, författardrömmar och skolnoveller. En värld som han inte riktigt känner sig bekväm med, förutom att Hon är där. Joe visar sitt starka intresse genom att dyka upp oannonserat utanför hennes lägenhet, eller på platser där hon befinner sig. Han sitter även och tittar på henne genom hennes fönster från andra sidan gatan. Romantiska gester enligt Joe. Han vill ju bara beskydda henne. Vissa delar i boken är inte med i serien och vissa händelser har ändrats, eller lagts till. En del personer som är med i serien förekommer inte heller i boken. Så det är en hel del som tillkommer av att läsa boken, även om man som jag har sett serien.

Jag har nu även lånat uppföljaren till Du, som heter Gömda Kroppar. Denna har varit underlag för You säsong två på Netflix. Efter att ha börjat läsa Gömda kroppar, inser jag att en hel del i början är annorlunda gentemot serien. Men rekommenderar alltså böckerna, även om man har sett You.

Du är en annorlunda bok, där man som läsare inte riktigt vet vad man ska tycka. Eller vilken fot man ska stå på. Det motsägelsefulla i att som läsare tycka om en person, eller en karaktär trots handlingar som bevisar motsatsen. Vad väger egentligen tyngst, handlingarna eller tankarna.

Trevlig läsning
/Anna-Sarah


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar