måndag 1 juni 2020

Påminnerskan




I helgen har jag läst boken Påminnerskan av Anne Tyler. Jag har inte läst ut den än, men jag tycker om den. Den handlar om 61-årige Liam, som har arbetat som högstadielärare i ett antal år på samma skola. Men egentligen har han velat verka som filosof.

I samband med att han får gå i förtidspension, bestämmer Liam sig för att flytta in i en enklare bostad. Ett förortskomplex, som ligger mittemot ett köpcentrum utanför staden. Han lämnar sin stora innerstadsvåning med kakelugnar och flera rum, för en steril tvårumslägenhet med raka linjer. Bland några få möbler och flyttkartonger, ska han börja sitt nya liv. Men bostaden gör honom inget. Liam är nöjd med tillvaron. Även om den är torftig och långtråkig. För det mesta. Men han trivs i den grå vardagslunkens isolation. Och på något vis är han faktiskt nöjd med det lilla livet, avskuren från omvärlden.

Den första morgonen efter en natt i den nya lägenheten vaknar Liam på sjukhus med huvudvärk, och ett stort bandage om huvudet. Han minns inte vad som har hänt, och känner sig bestulen på sitt eget minne. I ett försök att komma ihåg, söker han kontakt med en person som ska hjälpa honom med detta. Kanske blir mötet ett annat, än vad det från början är tänkt att vara.

Personligen tycker jag om vardagsrealism. När det inte händer så mycket. Det stora i det lilla. Jag har som sagt inte läst klart boken, men återkommer med mer tankar kring den senare. En bok som skildrar det ovanliga, vanliga livet med vardagsrealism. Jag tycker om Anne Tylers sätt att skriva. Dialogerna säger mycket om relationerna människorna emellan. Och det känns sympatiskt, jag gillar att läsa om det vardagliga, enkla. Men ändå svåra. Att läsa om människors vardag, deras tankar och livbetraktelser. Att komma karaktären nära genom ofiltrerade tankar som känns genuina.




Därför har jag nu lånat på mig fyra böcker till av Anne Tyler, då jag har erfarit att hon ska ha en liknande skrivstil i samtliga utgivna romaner. Det vill säga lågmäld vardagsrealism. 
Jag har nu även lånat; Förr när vi var vuxna, Och var hör du hemma, Den blå tråden och Ett amatöräktenskap. Återkommer med betraktelse över dessa senare.

Trevlig läsning och vecka
/Anna-Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar