tisdag 11 augusti 2020

 

I helgen har det inte blivit så mycket läsning. Men jag har börjat att läsa Den motvilliga resenären av Jenny Diski. I början av boken beskriver hon en resa. Men hon vill inte skriva en typisk reseskildring. Utan det blir mer en vandring inom resenären, i jakt på ostörda platser och lugn. Det ensamma resandet. Jag kan känna igen mig mycket i den biten i att resa. För mig handlade alltid att resa om att färdas, att se nya platser. Att i och med resan färdas i mitt inre. Och att leta efter avskildhet. Det var länge det enda resande jag kände till. Det experimentella resandet, handlade sedan om att dela reseutrymmet med en annan person. Och vad den delade sfären gör med reseminnen, och upplevelsen. Tycker hur som helst att boken verkar ganska lovande hittills.

Och jag har också precis lyssnat klart på Discokungen som ljudbok av Sara H Olsson. Jag tror att jag har skrivit om den tidigare. Det är en fortsättning på Sjöbodsblues. Som handlar om Tess, Birgitta och Ellen i det lilla kustsamhället Tradviken. Det är en typisk feelgoodbok, med sina element av psykisk ohälsa, sorg, glädje och i slutändan hopp och försoning. Jag tror dock att jag tyckte bättre om den första boken om Tradviken, men det är ju en smaksak.




/Anna-Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar