tisdag 13 oktober 2020

Gone Girl och ett på återseende

Här kommer antagligen det sista blogginlägget med boktips från mig för Laxå biblioteks räkning. På ett tag i alla fall. Jag kanske återkommer ibland. Men det blir i alla fall den sista konsekventa uppdateringen från min sida på ett tag. Nästa vecka tar mitt vikariat slut här på Laxå bibliotek. Så jag får tacka för denna tid, ni som kan ha läst boktipsen. Men jag tänkte tipsa om Gone Girl så länge. 

Just nu håller jag på att varva att läsa boken Gone Girl av Gillian Flynn, med att lyssna på den på ljudbok.

Boken har även filmatiserats, och jag har tidigare sett filmen. Men jag ville läsa den eftersom man ofta får en helt annan inblick i karaktärerna av att läsa en bok gentemot en film. Där det mer är övergripande ytligt i filmen, medan man i bokens form får följa karaktärernas tankar på ett mer ingående sätt. Gone Girl handlar om det gifta paret Amy och Nick Dunne. Man följer historien varvat mellan berättande från Amys och Nicks perspektiv vartannat kapitel, vilket numera känns som ett vedertaget författargrepp. Och för det mesta fungerande. Man dels följa Amys dagboksanteckningar i dåtid, och Nicks berättelse i nutid.

Romanen börjar med att Amy försvinner inför deras femte bröllopsdag. Och genom de båda huvudpersonernas berättelser vävs en historia ihop. Kan det leda till vad som har hänt Amy?

Varken Amy eller Nick beskrivs som speciellt sympatiska personer, i deras gestaltningar av omgivningen från deras subjektiva perspektiv. Och deras aversioner gentemot varandra i ett till synes ganska dysfunktionellt äktenskap, som ges till känna i deras berättelser. Utåt sett visas den så kallade perfekta fernissan. Men under de mest polerade ytor. Döljer sig. Ja vad?

Jag har inte kommit så långt än, men tycker att den är helt okej hittills. En ganska tjock bok, som går relativt snabbt att ta sig igenom. Och det framkommer en del nytt gentemot filmen, som även har behövt utesluta en hel del från romanens över 500 sidor.

 Önskar en fortsatt trevlig höst och trevliga lässtunder!

/Anna-Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar