torsdag 24 september 2020

 

Just nu läser jag bland annat Din stora kärlek av Liane Moriarty. Den handlar om Ellen som är hypnoterapeut och är nöjd med det mesta i hennes liv. Hon har ärvt ett hus från hennes morföräldrar, och praktiserar hypnoterapi i en studio i huset. Ellen är nöjd med det mesta, förutom henne kärleksliv. Tills att hon träffar Patrick. Som hon kan börja planera en framtid med. Men med Patrick får hon även en stalker på köpet. I form av ex-flickvännen Saskia. Samtidigt som relationen med Patrick utvecklas, börjar Ellen även att intressera sig för Saskia.

Hon tycker att det är lite spännande med en stalker, och börjar att känna vissa sympatier med Saskia. Vilket även läsaren kanske gör. Det är ungefär så långt jag har kommit, då jag inte har läst klart boken ännu. Men den är en bok som är lätt att ta sig igenom, och värd en läsning. Jag tror inte tidigare jag har läst om en protagonist som är hypnoterapeut. Bara det gör läsningen intressant.

Jag har även att börjat läsa (igår) Hur mår fröken Furukura av Sayaka Murata, som handlar om Keiko Furukura, som känner sig lite udda och speciell gente normen. Hon är 36 år och har sedan hon var 18 år arbetat i en närbutik, och lever ensam. Hennes föräldrar är oroliga. Varför vill hon arbeta som kassabiträde på ett timvikariat? Hennes vänner undrar när hon ska gifta sig. Och hennes syster har gett henne några goda råd om vad hon ska svara i de situationerna, när folk undrar.

Det är i princip enbart i butiken som hon känner att hon tillför något. Har en plats i världen, och där inte allt är så komplicerat. Där man inte behöver svara på frågor om privatlivet. Eller ens ha ett så kallat privatliv. Jag har inte kommit speciellt långt, men tycker den är en trevlig läsning. Och känslan som boken frammanar, kan nog appliceras som universell hos människan. Att kanske inte passa in i den gemene normen på vad man ska göra, var man ska befinna sig osv. Vi styr livet till viss del själva, men vissa omständigheter kan man inte påverka. Därav människors känsla av otillräcklighet, och känsla av att befinna sig på fel plats i livet. Trots att det inte möjligt med fel plats i livet. Då det tillskrivs att den moderna västmänniskan kan styra allt. Men de väsentliga aspekterna har vi fortfarande ingen makt över. Och tur är väl det.

Nu kom jag in på villovägar. Men trevlig läsning.


/Anna-Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar